Αυτό το ΠΣΚ: σφαγές ενηλίκων στο σινεμά και το θέατρο, μαραθώνιος αρχιτεκτονικής στο Μπενάκη και βόλτα στο Δουργούτι

ΓΡΑΦΕΙ:
Νιόβη Βουδούρη

3+1 ιδέες για το Παρασκευοσαββατοκύριακο από γοτθικό love story στο σινεμά, μέχρι περίπατο στην περιοχή Δουργούτι (ή αλλιώς Νέο Κόσμο), και από θεατρική παράσταση με all-star cast σε βραβευμένο έργο, μέχρι αρχιτεκτονική ημερίδα στο Μουσείο Μπενάκη.

Αν πας σινεμά

Στην πρώτη εκδοχή της Σταχτοπούτας των αδερφών Γκριμ, οι κακές αδερφές κόβουν τα άκρα τους με ένα μαχαίρι για να χωρέσουν στο γοβάκι. Η πρώτη Μικρή Γοργόνα του Άντερσεν στο τέλος πεθαίνει, και ο Σαρλ Περό (καθώς και οι Γκριμ στη μετέπειτα εκδοχή τους) ήθελε τη μητριά της Ωραίας Κοιμωμένης να επιχειρεί να μαγειρέψει τα εγγόνια που της χαρίζει εκείνη με τον πρίγκιπά της, και φυσικά στο τέλος τιμωρείται βρίσκοντας τραγικό θάνατο. Η νέα ταινία του σκηνοθέτη του εξαιρετικού «Λαβύρινθου του Πάνα» και των “Hellboy”, «Πορφυρός Λόφος», είναι ένα σκοτεινό παραμύθι. Στο γύρισμα του 20ου αιώνα, η αθώα αλλά δυναμική ηρωίδα γοητεύεται από έναν εξωτικό βαρόνο, τον παντρεύεται και τον ακολουθεί στο κάστρο του. Απλώς υπάρχει και μια μυστηριώδης -στα όρια του τρομακτικού- αδερφή του γαμπρού, και μερικά φαντάσματα. Ο Del Toro έχει δώσει ρέστα σε σκηνικά, κοστούμια και φωτογραφία, με αποτέλεσμα με το που ξεκινάει η ταινία να μπεις στον κόσμο της και να μην ξαναβγείς για 2 ώρες. Η Wasikowska ταιριαστή, αν και δεν είναι και ό,τι καλύτερο μας έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια, ενώ ο Hiddleston είναι όσο γοητευτικός και τραγικός ήρωας χρειάζεται, και η θεά Chastain στοιχειώνει την ταινία και τις καρδιές μας.

“Crimson Peak” | «Πορφυρός Λόφος» (2015) του Guillermo del Toro, με τους Mia Wasikowska, Tom Hiddleston, Jessica Chastain

 

Αν πας σε έκθεση

Η αρχιτεκτονική είναι μέρος της καθημερινότητάς μας και αποτελεί σημαντικό κομμάτι της εξέλιξης του Δυτικού πολιτισμού, του ανθρώπου, του τοπίου της κάθε χώρας και εποχής. Ο Γκαίτε την είχε ονομάσει «παγωμένη μουσική». Αυτό το Σάββατο, 45 έλληνες αρχιτέκτονες κάτω των 45 ετών παίρνουν μέρος σε έναν μαραθώνιο διαλόγου με τη διεθνή αρχιτεκτονική. Παρουσιάζουν δημιουργίες μεγάλων συναδέλφων τους, πραγματικές ή φανταστικές, από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα, οι οποίες αποτέλεσαν τις δικές τους αφετηρίες και επηρέασαν το έργο τους. Η ημερίδα «Αφετηρίες» απευθύνεται σε αρχιτέκτονες, σχεδιαστές εσωτερικού χώρου και τοπίου, φοιτητές, καλλιτέχνες, πολιτικούς μηχανικούς και σε όσους ασχολούνται και αγαπούν την αρχιτεκτονική και το design.

Ημερίδα Δομές Index 3 | Αφετηρίες, Σάββατο 24/10, ώρα έναρξης 10.30. Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138. Είσοδος ελεύθερη

 

Αν πας θέατρο

Οι 11χρονοι Φερντινάν και Μπρούνο παίζουν ξύλο στο σχολείο και οι γονείς τους συναντιούνται στο σαλόνι των μεν για να συζητήσουν. Μια πολιτισμένη, ώριμη, φιλική κουβέντα, μετά από μερικούς υπαινιγμούς, εκνευρισμούς και ειρωνείες εξελίσσεται στη σφαγή που προμηνύει ο τίτλος. Οι ενήλικες γονείς, τέσσερα εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους άτομα, ένας μεγαλοδικηγόρος κάπως λαμόγιο, μία business woman, ένας έμπορος ειδών κιγκαλερίας και μια ακτιβίστρια συγγραφέας, αποδεικνύουν με περίσσια ευκολία ότι ο άνθρωπος κρύβει μέσα του ένα ζώο. Η πολυβραβευμένη γαλλίδα Γιασμίνα Ρεζά έχει δει το έργο της να μεταφράζεται σε περισσότερες από 35 γλώσσες, να ανεβαίνει παντού, με ηθοποιούς όπως η Isabelle Huppert, ο Ralph Fiennes ή ο James Gandolfini και να γίνεται ταινία από τον Roman Polanski με Winslet, Foster, Reilly και Waltz στο πρωταγωνιστικό κουαρτέτο και τον τίτλο “Carnage”. Η παράσταση του Μαρκουλάκη έχει μία τρομερά ομαλή και πιστευτή για την ελληνική πραγματικότητα μετάφραση του Γιώργου Βούρου, υπέροχα σκηνικά (το σαλόνι του ενός ζευγαριού, αρκετά «ζεστό» αλλά και έτοιμο έδαφος για πεδίο μάχης), και ζωντανή σκηνοθεσία που σε κρατάει σε διαρκές ψυχικό σκαμπανέβασμα ανάμεσα στο τρανταχτό γέλιο (που χαρίζουν κυρίως οι ανδρικοί ρόλοι/μπαμπάδες) και την άβολη θέση στην οποία σε φέρνει η αποδοχή της δυτικής ψεύτικης, βίαιης και εγωκεντρικής ανθρώπινης πραγματικότητας (η «ενόχληση» προκαλείται κυρίως από το πόσο αληθοφανείς είναι οι γυναίκες/μητέρες της παράστασης).

«Ο Θεός της Σφαγής» της Γιασμίνα Ρεζά στο Θέατρο Αθηνών, Βουκουρεστίου 10. Με τους Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, Στεφανία Γουλιώτη, Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, Λουκία Μιχαλοπούλου

 

Αν θέλεις να κάνεις έναν ιδιαίτερο περίπατο

Η γειτονιά πίσω από το Ξενοδοχείο Intercontinental, στον Νέο Κόσμο, στην πραγματικότητα ονομάζεται Δουργούτι. Είναι γεμάτη από προσφυγικές κατοικίες και συνάμα τη φυσά άνεμος μετανάστευσης. Έχει ησυχία, ιστορία, χρώμα και δικό της χαρακτήρα. Με το “UrbanDig Project”, ή αλλιώς «Ανασκαφή Φαντασμάτων Πολιτισμού στη Σύγχρονη Πόλη», η ομάδα «Όχι Παίζουμε» επιχειρεί να χαρτογραφήσει λιγότερο «περπατημένες» γωνιές της Αθήνας στήνοντας εκεί παραστάσεις και χρησιμοποιώντας τη βοήθεια των κατοίκων και των φορέων της περιοχής. Για το “Dourgouti Island Hotel”, την αυλαία λήξης του ομώνυμου δωδεκάμηνου προγράμματος συλλογικής εξερεύνησης του πολιτισμικού πλούτου της περιοχής, περισσότεροι από 40 Έλληνες και ξένοι performers, χορευτές, ηθοποιοί, μουσικοί, live artists και εικαστικοί σε παίρνουν από το χέρι (μεταφορικά) και σε οδηγούν στους 25 σταθμούς που έχουν οριστεί, για να γνωρίσεις κι εσύ τη γειτονιά που ο Νίκος Κούνδουρος βάφτισε «Μαγική Πόλη».

Dourgouti Island Hotel”, 23-25/10 και 30/10-1/11. Αφετηρία και εισιτήρια Α.Π.Σ. Πήγασος, Φανοσθένους 8, 2109222863