Ο Waldeck μιλά αποκλειστικά στην Kafka και τον En Lefko 87.7

Ο Αυστριακός μαέστρος του downbeat και του swing Klaus Waldeck, με αφορμή το καινούργιο άλμπουμ του "Gran Paradiso", μίλησε αποκλειστικά στην Kafka για την Αυστρία, την Ιταλία, για μουσική, δημιουργία, τεχνολογία, δικηγορία και άλλα πολλά.

Το Gran Paradiso είναι ένα βουνό στην Ιταλία. Πώς και επέλεξες να δώσεις αυτόν τον τίτλο στο άλμπουμ σου; Ή σημαίνει κάτι άλλο;

Αρχικά ο τίτλος ήταν “Rio Grande”, αλλά σκέφτηκα πως παραήταν σοβαρός, ήθελα κάτι πιο ειρωνικό. Έκανε τον δίσκο να ακούγεται υπερβολικά μεγάλος, πώς να το πω, υπερβολικά μεγαλειώδης, κατά κάποιο τρόπο. Ήθελα κάτι πιο ανοιχτό, πιο μυστηριώδες και πιο ποιητικό. Οπότε κράτησα το “Gran” και προσέθεσα το “Paradiso”. Δεν συνειδητοποίησα παρά αφού είχα καταλήξει σε αυτόν τον τίτλο πως είναι και το όνομα ενός ιταλικού βουνού! “Ακόμα καλύτερα” σκέφτηκα “τι σύμπτωση!” Ταιριάζει πολύ με το concept “ιταλικός ήχος vs μουσική γουέστερν”.

Κατασκοπικές ταινίες, γουέστερν, τραγούδια του 60, ιταλική μουσική, όλα έχουν γίνει ξανά μόδα. Πώς βρέθηκαν οι επιρροές σου από τα ιταλικά spaghetti γουέστερν στα τραγούδια σου;

Ήταν συμπτωματικό, στην πραγματικότητα. Είχα εδώ και λίγο καιρό μερικές ιδέες για κάποια γουέστερν τραγούδια με αγγλικό στίχο, αλλά μου ήταν αδύνατο να τα ολοκληρώσω. Εκείνη την περίοδο έτυχε να γνωρίσω την Heidi, που μου έστειλε ένα demo της και είπαμε να τη δοκιμάσουμε τη φωνή της και στα ιταλικά. Ξαναηχογραφήσαμε λοιπόν μερικά τραγούδια με ιταλικό στίχο και έμεινα πάρα πολύ ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα. Παρ’όλ’αυτά, δεν μελέτησα “spaghetti γουέστερν” ούτε άκουσα πολλά ιταλικά “canzones”, ήταν ήδη αποθηκευμένα στο μυαλό μου.

Έχω πολλούς φίλους στη Βιέννη και όλοι τους έχουν ιδιαίτερη αδυναμία στην ιταλική μουσική, κυρίως της δεκαετίας του 60. Πάντοτε προσπαθούσα να καταλάβω γιατί συμβαίνει αυτό. Έχει μήπως να κάνει με το ότι τα γερμανικά είναι μια γλώσσα πιο “αγχώδης” σε σχέση με τα ιταλικά; Ή μήπως οφείλεται σε ιστορικές επιρροές, από την εποχή του baroque και της κλασικής μουσικής; 

Η Ιταλία είναι, νομίζω, η πιο κοντινή στην Αυστρία “ζεστή” μεσογειακή χώρα. Το κλίμα είναι πιο θερμό, οι άνθρωποι είναι πιο χαλαροί και το φαγητό είναι καλύτερο. Ήταν ο νούμερο 1 τουριστικός προορισμός πριν γίνουν δημοφιλή τα πιο μακρινά ταξίδια με αεροπλάνο. Ακόμα και στην κλασική λογοτεχνία θα βρει κανείς αναφορές… σκεφτείτε το “Ταξίδι στην Ιταλία” του Γκαίτε για παράδειγμα. Η Ιταλία ήταν και είναι ένας πολιτισμικός κόμβος εδώ και αιώνες και στην μεταπολεμική περίοδο, ήταν διάσημη για τους σχεδιαστές και τους μόδιστρούς της.

Μια εποχή πιστεύαμε πως ο ρυθμός της μουσικής κάθε χώρας αντανακλά τον ρυθμό της γλώσσας της. Δεν ξέρω αν η μουσική του σήμερα είναι κατώτερη, αλλά θα ‘λεγε κανείς πως τα κομμάτια έχουν αρχίσει να μοιάζουν όλο και περισσότερο μεταξύ τους. Με λίγα λόγια, να “μιλούν” όλα την ίδια γλώσσα.

Συμφωνώ απόλύτα με αυτήν την άποψη. Δυστυχώς. Ειδικά σε ότι αφορά στη μουσική που αποκαλούμε “ποπ”.

Έχεις εργαστεί ως δικηγόρος (δεν ξέρω αν ασκείς το επάγγελμα ακόμα). Πιστεύεις πως η τεχνολογική ανάπτυξη δημιουργεί ένα οικονομικό περιβάλλον ιδιαίτερα ασταθές για τους παραδοσιακούς παίκτες του χώρου;  Τι μπορεί να πει κανείς στους καλλιτέχνες που πασχίζουν να διεκδικήσουν τις αμοιβές τους μέσα σε αυτό το άγριο ψηφιακό σύμπαν το οποίο, από το 1999 που εμφανίστηκε το Napster μέχρι σήμερα, έχει πια βγει εντελώς εκτός ελέγχου;

Έχω εγκαταλείψει τη δικηγορία, αλλά μερικές φορές σκέφτομαι μήπως ήταν λάθος μου που το έκανα… Η οικονομική κατάσταση πάντως είναι πάρα πολύ αβέβαιη. Πάνω που είχαμε προσαρμοστεί στα ψηφιακά dowlnloads, τώρα όλα αφορούν το streaming. Το τοπίο αλλάζει συνεχώς. Φοβάμαι πως δεν έχω καμία ικανοποιητική απάντηση ως προς το πώς θα έπρεπε να αμοίβονται οι καλλιτέχνες.

Σε συνέντευξή σου έχεις πει: “η ηλεκτρονική μουσική βρίσκεται σε ανάπτυξη”. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, στην Αμερική τα δύο πιο δημοφιλή είδη EDM είναι η trap και η dubstep. Θα έλεγες πως σε 25 χρόνια θα υπάρχουν ακόμα συγκροτήματα που παίζουν παραδοσιακά αναλογικά όργανα, αλλά πως χρόνο με τον χρόνο αυτά θα μειώνονται όλο και περισσότερο;

Έτσι πιστεύω, ναι, νομίζω πως το εκκρεμές κινείται ανάμεσα στο hype που γεννά η ηλεκτρονική μουσική και τις live συναυλίες. Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται πλέον η παραγωγή μουσικής έχει αλλάξει πάρα πολύ. Δεν υπάρχουν πια τόσες αναλογικές κονσόλες και studios. Όλα έχουν να κάνουν με την ψηφιακή ηχογράφηση και τα plugins (ομολογώ πως έχουν βελτιωθεί πολύ). Σε τελική ανάλυση όμως, αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η δημιουργικότητα -κι αυτά είναι καλά νέα!

Ευχαριστώ πολύ
Εγώ ευχαριστώ!

 

–Kafka 

Ο νέος δίσκος του Waldeck “Gran Paradiso” κυκλοφορεί από τη Rockarolla με την υποστήριξη του En Lefko 87.7.

Loading...